Hvem kan have gavn af terapi? Det kan børn og unge:
- som har mistet en pårørende
- som har en psykisk syg forælder
- som reagerer voldsomt
- som er meget stille børn
- som bliver mobbet
- som har lavt selvværd
- som har svært ved at tage beslutninger
- som har en forælder indsat i fængsel
- som har problemer i skolen
- som har problemer i familien eller med kammerater
- som er meget kede af det, vrede, utilnærmelige, lukkede
- som lider af en spiseforstyrrelse
- som har psykiske forstyrrelser
- som mangler retning i livet
- som bekymrer
Hvordan arbejder jeg?
At arbejde med børn er anderledes end voksne. Udover samtale bruger jeg i terapien med børn og unge metoder som tegning, fortælling, inspireret af Francoise Doltos (fransk børnelæge og psykoanalytiker) metode at snakke med børn på m.m.
I psykoterapien med større børn og unge mennesker gør jeg brug af forskellige metoder:
Samtale
Psykoterapien kan bestå af samtale og vil tage udgangspunkt i det, barnet har brug for at få snakket om og inspireret af den franske børnelæge Francoise Dolto og hendes elev Caroline Eliacheff måde at snakke med børn på.
Sandplayterapi
Når børn bearbejder gør de det bl.a. gennem leg. Her kan sandplay være en god måde, da barnet får mulighed for at bearbejde de oplevelser, som ligger inden i. Jeg vil som terapeuten spejle barnets følelser og handlinger og derved sætte ord på det , som sker og er indeni barnet. Jeg vil stå ved siden af hvor barnet leger og kun være en del af legen, hvis jeg bliver opfordret hertil. Jeg vil lade barnet guide min leg, så det er barnets tema der er i centrum. Dog vil jeg kunne føre elementer ind i legen, hvor det synes hensigtsmæssigt. Se mere under afsnittet om sandplayterapi.
Drømme
I terapien kan det være en givtig ting at arbejde med drømme. I drømmene møder vi dagsrester fra den forgangne dag, symboler og “omskrevne” billeder af dig. Her går vi ind og undersøger, hvad de forskellige dele i drømmen siger om og betyder for den enkelte.
Kropsterapi
Det der mærkes og føles i kroppen, siger noget om den enkelte. Ved at blive bevidst om kroppens forskellige reaktioner og følelser, kan vi undersøge dybereliggende og mere skjulte informationer om barnet/den unge.
Dialog mellem dine forskellige sider
Vi har ofte modstridende handlinger, følelser og tanker. I terapien kan fokuseres på at skabe dialog og forståelse mellem de forskellige sider.
Nerveregulerende terapi
Når et barn udsættes for traumatiske oplevelser, forstyrres nervesystemet. Når først nervesystemet er i ro, skabes der indre ro og overskud, og dermed trivsel og udvikling.
Øvelser
Det kan være givtigt i terapien at lave forskellige øvelser, såvel som det kan være givtigt at lave lidt “hjemmearbejde” fx være opmærksom på bestemte reaktioner indtil næste session, skrive breve som kan bruges i terapien mv.